Laman

Banjir Kanal Timur


BKT atau sering disebut Banjir Kanal Timur adalah kanal buatan yang dibuat untuk mengatasi banjir akibat hujan lokal dan aliran dari hulu di daerah Jakarta Timur. Pembangunan BKT sudah di rencanakan sejak 1973 namun baru terealisasikan untuk dibangun pada tahun 2003 dan selesai tahun 2010. Diperkirakan jumlah dana yang dialokasikan untuk membangun Banjir Kanal Timur sekita 60 Milyar Rupiah.

Selain sebagai penangkal banjir bagi wilayah Jakarta timur, BKT juga sebagai tempat usaha bagi para usahawan kelas menengah kebawah. Hampir tiap malam, Sekitar pukul 7 pedagang sudah mulai menjamur pada bagian sisi jalan sepanjang Banjir Kanal Timur. Aneka barang di jual di sini baik, makanan, minuman, pakaian dan lain lain. Harga yang murah membuat banyak orang ramai untuk mendatangi Banjir Kanal Timur.



Keberadaan BKT bagi para usahawan yang tidak memiliki lapak berjualan, sangatlah penting. Dengan adanya BKT maka para usahawan (biasanya tinggal di sekitar BKT) mampu meningkatkan perekonomian dan taraf hidup mereka masing-masing.

Kegiatan meningkatkan taraf hidup ini, sayangnya kurang diimbangi oleh peran pemerintah. Pemerintah terkesan masa bodoh dan membiarkan para usahawan berjualan di sembarang tempat. Sehingga  mengakibatkan munculnya titik kemacetan dan rawan kejahatan di sepanjang jalan Banjir Kanal Timur


Pengawasan dari pemerintah yang lebih ketat sekaligus dibuatkkannya tempat yang layak bagi usahawan disekitaran bantaran kali menurut saya akan menjadi salah satu solusi yang baik bagi semua pihak.